Sunday, September 03, 2006

Dakyah STRATTON



Assalamualaikum dan salam mesra.

Perkara yang saya nak fokus kali ni mungkin sangat baru dan isu yang tak pernah didebatkan lagi secara hangat sebelum ini, tapi sebenarnya telah menjadi penyakit di kalangan umat Islam seluruh dunia (masya Allah).Pos ni sebenarnya ditujukan khas untuk para muslimat (baca: wanita/perempuan/ladies/girls Islam atau yang seaktu dengannya), dan secara umumnya untuk para muslimin juga untuk diingatkan kepada ibu,isteri,anak perempuan,saudara perempuan, rakan perempuan dan yang sewaktu dengannya jugalah.Penting ni, jadi baca sampai habis.

Ada sesiapa tak pernah dengar tentang penulis bernama Allegra Stratton? Dia ni akan mencetuskan kntroversi bila bukunya, `Muhajababes’ akan keluar di pasaran tak lama lagi.Ya, saya pun belum baca lagi buku ni jadi saya tiada hak nak `hentam’ isi kandungannya.Saya masih adil dan tak mendiskriminasi buku (apa-apalah..).Tapi tujuan pos ini pun hanya untuk mengingatkan dan menjelaskan tentang konsep menutup aurat yang sebenarnya, khususnya BERHIJAB/BERTUDUNG/VEILED.

Tunggu, tunggu..apa maksud `muhajababes’ sebenarnya? Mengikut pautan ini,

muhajabah noun (Arabic) a woman who veils
muhajababe noun (Arabic) a veiled and sexily dressed young woman

Ha, anda semua boleh lihat kan bagaimana satu perkataan yang membawa maksud `wanita yang berhijab/bertudung’ diubah sesuka hati menjadi `wanita muda bertudung yang seksi’.Kenapa begitu hina sekali jadinya, padahal wanita yang berhijab itu biasanya berimej menutup aurat, bersopan santun, pemalu dan 101 ciri-ciri wanita solehah dalam dirinya.Saya ulang di sini, BIASANYA.Sekarang nampaknya dunia telah menjadi luar biasa.

Mengikut pautan-pautan yang sempat saya tengok di sini dan situ, muhajababes ni digambarkan sebagai gadis-gadis muda di timur Tengah yang pada zahirnya berhijab, tetapi pemakaian mereka sangat up-to-date dan mengikut trend, sehingga aduhai, mungkin mereka tidak mampu (secara material dan rohaninya) untuk memanjangkan atau melonggarkan sedikit pakaian agar susuk tubuh mereka tidak dilihat oleh lelaki-lelaki ajnabi.Dengan bangganya Cik Stratton mendedahkan temubual eksklusif beliau menjejak dan menyelami hasrat wanita-wanita muda di Timur tengah.`Surprisingly’, mereka mempunyai angan-angan dan citarasa yang sama dengan kebanyakan remaja lain di dunia ini.Ber`idol’kan Britney Spears (alamak, ni contoh yang dah basi!), Ashlee Simpson, atau mungkin Pussycat Dolls.Mereka juga gemar stilettos dan eyelashers, tak ketinggalan spaghetti strap dan tank top (maaf kepada pembaca lelaki, kalau anda tak faham, boleh tanya kakak, adik perempuan atau rakan perempuan anda).

Saya cuba untuk mencari sumber lain mengenai isu muhajababes ni tapi yang nyata (setakat pencarian saya yang terhad ini) semuanya berkisar tentaang satu buku dari Stratton ni sahaja.Maksudnya, mungkinkah Cik Stratton ini cuba membuat satu evolusi tentang persepsi muslimah berhijab?Apabila buku ini telah dihadam oleh masyarakat dunia, sudah tentu mereka akan menganggap wanita berhijab ini sama sahaja dengan wanita-wanita seksi dan rosak akhlaknya seperti yang sinonim di Barat, malah sekarang di seluruh dunia termasuk bumi bertuah Malaysia.

Sebelum saya lebih mendiskriminasikan buku ini dan penulisnya, saya ingin membuat satu penjelasan.Sebenarnya tujuan saya adalah supaya masyarakat di luar sana lebih berhati-hati dalam membuat penilaian, dan sesungguhnya berhijab/bertudung itu merupakan tuntutan agama, bukanlah suatu fesyen atau trend semata-mata.Sekadar renungan dan rujukan :

"Katakanlah kepada wanita beriman: Hendaklah mereka menjaga pandangan mereka dan menahan kemaluanmereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak suami mereka atau saudara lelaki mereka atau anak-anak saudara lelaki mereka atau anak-anak saudara perempuan mereka atau wanita-wanita Islam atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekelian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."
(Surah An Nur- ayat 31)

Jadi jelas dan nyata- ini merupakan tuntutan Allah demi kebaikan dan keselamatan muslimat itu sendiri, dan bukannya rekaan duniawi atau trend semata-mata.Noktah.

Tapi apapun terjadi, kita sebagai golongan pemikir jangan cepat melatah.Kewujudan dakyah sebegini menggambarkan keruntuhan akhlak yang terjadi terutama di kalangan generasi muda umat Islam di seluruh dunia.Walaupun berhijab, lihat sahaja apa yang sebenarnya mereka fikirkan dan fahami seperti yang direncanakan oleh Allegra Stratton ini(wallahua’lam, sekiranya analisisnya benar dan boleh dipakai).Kalau mahu contoh, tak perlu kita pergi jauh sehingga di Timur Tengah sana, cukup lah di bumi bertuah Malaysia ini.Pada masa ini, muslimat yang bertudung sempurna boleh dikira jumlahnya, sedangkan yang lain bertudung separuh,ikat-ikat sahaja, hanya skaf memadai dan sebagainya.Apa maksud bertudung sempurna? Bagi saya definisi mudah adalah menutup aurat kecuali muka dan tapak tangan, dan melabuhkan tudung sewajarnya.Jadi bolehlah kita cermin diri dan hiasi peribadi kita semua, wahai muslimah sekalian..

Jelas, sebenarnya kita sendiri memancing golongan bukan Islam ini untuk mencari kelemahan kita seterusnya dijaja ke masyarakat, sehingga akhirnya kita sendiri terpengaruh dengan dakyah mereka ini(nauzubillah).Akhir kata, persiapkanlah diri kita sewajarnya sebelum kita turut menjadi korban dakyah halus dan penuh perangkap ini.Wallahua’lam.

C'MON MUSLIMAH, LET'S MOVE IT!!

2 comments:

AmyDoll said...

Interesting post. That is not new, you know. When I was in Masjidil Haraam, I saw arab chicks membetulkan arbaaya, tapi inside ade tight leather pants and corset tight tube top. Not the cheap ones; but expensive Gucci, Diors etc.

People who come from middle eastern countries, they are taking the concept of Hijaab as cultural, not religious purpose. It is not shocking; it is very prominent in the Arab countries. There was an article in Marie Claire (not a good source lah) of Iranian women who go to really wild underground parties, drinking and stuff. Pre-maritals are not uncommon because there are many underground hymen replacement surgery.

Shocking isnt it?

nor_shahira said...

hye Amy , thanks for your comment.Yup, I've seen those too when I was in Mecca..but I never predict they will go very far up to pre-maritals and plastic surgery!anyway thanks 4 the comment though..and for the rest, sorry i didnt realise i post this article twice..sorry bout that!
p/s : amy, its been a long time since we see each other..^_^ where r u now??