Thursday, September 21, 2006

POLITIK : satu pandangan


Assalamualaikum wbt~

(Tadi tengah update folders di desktop and tiba2 terjumpa benda ni..benda ke?lebih kurang artikel yang saya tulis sendiri la.Tapi dengan gaya bahasa `pelik' sikit..hehe another side of me, maybe??=P FYI pendapat ni saya tulis lebih kurang 2 bulan yang lalu, dan baru sekarang saya rasa sesuai untuk pos di blog memandangkan tengah demam pilihanraya ni.Sesetengah kampus pula dah dapat keputusan pilihan raya pun.Hanya sekadar pandangan~kritikan dan komen amat dialu-alukan..thanks!)
***
Sebut je politik, setengah2 orang tu bleh shiver..punyalah berhantu konon citer pasal politik ni, sampai ramai students yang taknak amik tahu dan taknak campur pon pasal mende ni.tak kesah laa politik kampus ke, politik general ke ape ke kan. Besenya aku tgk kalo org baca surat khabar (online ke kertas ke..ape2 je la kan) selalunya akan abaikan section politik..banyak gak alasan yang diorg ckp.tak minat la, malas nk campur la, bodoh laa mende2 camni, takyah sibuk2 jaga tepi kain org, ehh takut laa student mane bleh campur bab2 politik nii dan 101 reasons lagi.Kalo baca blog/web lagi la, yang pasal politik takpenah masuk kot.amik yang ringan2 je, pasal pengalaman org, cerita artis, gossip terkini, etc..

Minat kat politik ni memang dari dulu lagi tapi tak laa sangat sebab busy gila (kononn laa kan).takut gak kalo main redah je ape2 sumber kang dapat yang sumber sesat lagi menyesatkan susah pulak.rasenye sejak skolah rendah lg kot, mmg suka tgk pemimpin2 ni (biasala, yg terlibat politik yg visiblenya pemimpin..tak kesah peringkat apa, asalkan pemimpin..rakyat pon pemimpin gak, kalo tak takkan dlm al Quran cakap kita ni khalifah di bumi Allah ni..so khalifa=pemimpin.jadi sume org pemimpin..) waktu kecik2 sampai laa skarang aku memang suka tengok pemimpin, lagi specific lagi sebnarnya politician..tgk mereka dihormati, gaya elegan, smart, pakai persalinan branded dari hujung rambut(atau tudung, bg yg bertudung..ade laa gak kan walau sedikit..ehehe) smpai ujung kaki.(ni sume ideal case ok..in reality, korang pon bleh judge kan macamana).kira envy habis laa kat diorg ni.dan envy kat sikap mereka (sepatutnya) sanggup mengorbankan diri demi hak rakyat, sanggup spend masa fikir pasal pentadbiran, perundangan, kebajikan orang lain.betapa agungnya pemimpin ni kan…so tu sume antara penyebab aku makin minat nk tau bab2 politik nie.

Skarang ni plak time keje mmg fully access to internet,so mmg utilize laa sumber2 internet ni utk info n rujukan especially bab2 politik dan current issues.tapi kena pandai cari sumber gak, kalo silap abes laa..bahaya weh kalo silap sumber. minda terpengaruh tanpa disedari, seterusnya mula laa tindakan2 yang pelik2.

Yes, its true memang takleh nak paksa2 org supaya amik tau pasal bidang politik ni.contohnye bdk ppuan yg tak minat bola la kan, pakse camne pon mesti takminat gak..kkadang tu aku slalu je soh kekawan amik tau pasal politik ni, penting sangat, at least kite kena tau sebagai rakyat bla bla bla.abis kalo org tu tak minat,tak minat gak.kalo baca sok kabar tu skip gak bahagian politik.hehe biasa laa tu .Kekadang kita ni perasan muda sangat..`alaa baru nak masuk twenties…mengundi pon tak pernah lg.’`ni hal org2 tua ni..takpon mak ayah aku pon tak kesah n taknak campur pasal politik neh..diorg neutral.

Just nak share something la..aku rasa antara statement yang paling kurang pandai yang aku dengar pasal undi mengundi ni adalah `aku tak suka die ni jadik pemimpin, dah laa korup, tak dedikasi, kronism, so aku takmo laa turun mengundi masa pilihanraya nanti’..`alaa kalo nenek aku bertanding pon konfem menang punya laa..bodoh laa pilihanraya2 ni..aku takmo terlibat’..`aku undi mana2 aku suka je, sebab nnti yg dapat faedah diorg gak..aku tak dapat satu sen pon.takpon lagi best aku suke wat undi rosak.hahaha’ maka orang2 yang berkata2 ni tak laa turun mengundi atau yg lg tak pandai buat undi rosak bila tiba pilihanraya.konon2 nak tunjuk protes laa tu.

Mungkin ada yg komen pilihanraya tu lain, apa kaitan ngn politik plak.anyway dalam Negara kita, kita pilih pemimpin melalui demokrasi= pilihanraya.kita akan undi pemimpin mana yang kita rasa berwibawa, yg boleh bela nasib rakyat.yang boleh tegakkan agama, bangsa dan Negara.bukannya yg menyonglapkan duit kerajaan/management, buat keputusan untuk kepentingan diri dan etc etc laa yg berkaitan.dah tu kalo kita tak turun mengundi, pastu bila organisasi baru naik, kita Nampak flaws sana sini, baru kita nk melenting.orang ni korup la, org ni tak berwibawa la, org sana tak prihatin la, org sini makan gaji buta la.dah tu siapa yang salah??tentula KITA yg tak tolong untuk menaikkan pemimpin yang betul2 boleh dibercayai.biasa lah hidup ni memang sebijik cam kita selalu tengok dalam cerita2 kat tv tu..watak jahat dan watak baik.mesti akan ada punya.jadi dalam banyak2 calon2 yang bakal jadi pemimpin ni,takkan takde pon yg kita boleh rely on them.kalo tak byk, sikit mesti ada.kalo takpon susah2 sangat, kalo kita rasa kita ni berwibawa,cuba masuk bertanding.kalo orang percaya dan undi kita, maksudnya we have sumthing.right??

Sebnarnya nk sntuh sikit je bab pilihanraya ni tapi terpanjang plak…nk remind lagi skali, mende ni applies untuk apa2 je process memilih pemimpin, sama ada pilihanraya kampus, Negara, etc.sebab tu aku agak terharu laa bila seorg member yang rajin tulis blog tuh (sape rajin surf blog die tau laa sape org ni haha) dah gi daftar kat SPR sebagai pengundi..dan ramai lagi rasenye berjaya wat demikian mase konvofair yg lepas(aku je yg tak smpt sbb tak jumpe booth SPR..sedey~huhu)padahal next pilihanraya Malaysia ni dijangka 2008 (tapi ikut perkembangan politik yg tak stabil skarang ni, maybe gak diawalkan?? Wallahu a’lam).kira bagus sgt la tu..aku pon tak daftar lg.takpe, nnti nk pilihanraya daftar la.haha.tapi pilihanraya kampus takyah daftar..so sape2 yg ada kt kampus tu jgn lupa turun undi..taktau laa bila maybe dalam bulan 10 kot.

Being a former MPP doesn’t have anything to do with what I am writing now.Aku pernah jadi student biasa, n penah gak jadik ajk2 program2 kt kampus, n penah gak jadik MPP.so sedikit sebanyak ada laa ilmu sikit2 pasal berorganisasi ni.kalo jadik pemimpin, mesti ada org tak puas hati.tu mmg biasa.kalo org yg tak puas hati tu jadik pemimpin, mesti ada org lain plak yg tak puas hati dengan dia.biasa la tu kan.memetik kata seorang rakan `kita tak bleh nk puaskn hati semua org, tapi kita bleh puaskan hati org yg berakal’. Pemimpin yg tak dikritik langsung, mestinya dia tak jalankan amanah dengan baik.amanah tu sangat2 laa berat kan.

Tapi ni semua memang realiti.yang aku cuba nk huraikn dengan ilmu yg sedikit. ni pon hanya sikitttt je dari cabang2 yg berkaitan dgn politik.kalo secara detail maybe I’m not the right person to do that.cumanya just nak sedarkan kita bersama yang mungkin certain benda yg slalu kita abaikan, merupakan benda yang paling penting yang akan mengubah hidup kita.jadi jangan jadik kurang pandai dengan bertindak lepas tangan/takmo ambik tahu ttg hal semasa.play your role..you have the rights..tapi dengan syarat penuhkan ilmu di dada dulu sebelum membuat keputusan…=)

p/s : aku pon bukan org yg terbaik..kalo ada apa2 yg baik tu ambiklah, kalo yg salah n silap tu puncanya dr kelemahan diri sndri~
***
Harap semua tak komen tentang penggunaan gaya bahasa yang agak rock dan ejaan serta grammar yang lintang pukang di atas..sebab saya terfikir gak untuk edit gaya bahasanya semasa nak pos ni, tapi nanti jadi kurang feel pula..haha apa-apalah..akhir kata Salam Ramadhan al Mubarak untuk semua...

`Ku harapkan Ramadhan kali ini penuh makna...Insya Allah'

No comments: