Saturday, January 05, 2008

200th post : Crossroads in Life

View from Eiffel Tower

Dulu waktu sekolah rendah, saya bercita-cita nak jadi cikgu.
Bila masuk sekolah menengah, up sikit, nak jadi pensyarah pulak.
Lepas PMR, tiba-tiba rasa nak jadi doktor. Jadi ambil kelas sains tulen.
Lepas SPM, dapat pula scholarship yang boleh tahan, masuk universiti untuk jadi engineer.
Dah habis belajar, kena pilih pulak, nak jadi engineer dalam bidang electronics/hardware devices ke nak join O&G field?
Consider minat ke, nak yang banyak cabaran ke, atau tertakluk kepada external factor(s)? (ehem)
Mana lagi nak buat master? (konon la.Eh tapi kalau nak buat pun, later or part time la, not for the time being ;)
---
*Bila di universiti, baru perasan saya tak sesuai jadi doktor sebab cuak tengok darah. Kesian tengok orang kena operate, sakit.Takut salah bedah kang, naya je.
*Bila di universiti, baru perasan saya tak berapa sesuai jadi pensyarah, sebab macam malas sikit buat research (kurang kesabaran) dan kadang-kadang susah nak terangkan konsep sesuatu. Yang simple, basic boleh la.
*Bila di universiti, saya struggle untuk belajar perkara yang saya tak berapa minat demi untuk dapat good grades dan grad on time (good grades ke? Huhu tak de la sangat pun). Tapi apa pun, lepas belajar 5 tahun, saya akui ada juga perkara-perkara yang saya minat dalam course ni.
*Bila di universiti juga, saya mula kenal strength and weaknesses saya dan sedang berusaha untuk improve for the better.
---
Well for me, life is all about making decisions, no matter right or wrong, as long as you have faith in yourself, try your best in everything you do and believe that everything always happen for some reasons, with Allah's will every decision will be the right one.
*Ye, solat istikharah dan doa secara constant juga sangat membantu!

2 comments:

Hannah said...

hehe awat tak masukkan faktor agreement ngan pemberi skoler dalam membuat keputusan?

da dapat offer ke? jgn lupe bgtau ok hihi

-menunggu2 kawan2 yg dpt gaji pertame open table ^^

Shahira I. said...

oh itu termasuk dalam externak factor..heheh dont worry bisa diatur punyer..if ever ur still kat msia la by then ;)