Saturday, April 23, 2011

Susu ILHAM FAQ

Assalamualaikum wbt,


Saya menerima banyak pertanyaan tentang Susu ILHAM..so berikut adalah FAQ(Frequently Asked Questions) with answers.
*Kredit to Kak Ainul for asking the first 3 questions, my fellow Jalinan members, Ebunda Admin and para penanya soalan :)


1. Dari mana syarikat mendapat bekalan susu utk memproses & menghasilkan susu Ilham? sbb skang ni mcm2 berlaku. sumber susu dicampur dgn melamine (spt di China etc).sya sekarang menggunakan susu anmum sbb sya yakin sumber susu tu (dr New Zeland).so minta penjelasan saudara.
Susu ini berasaskan susu lembu yg di import dari New Zealand. Untukpengetahuan encik, susu lembu yang terbaik didunia adalah dari negara NewZealand dan kami gunakan 100% susu bukan perasa susu.


2. Susu Ilham ada dijual di pasaraya atau bagaimana?
kami baru merancang untuk masuk ke pasaraya MYDIN. sekarang kamipasarkan melalui online dan pengedar.(setakat ni belum ada di mana2 pasaraya, tapi ada di sesetengah halal Mart)


3. erm..skang ni mcm2 produk yg dijual berdasarkan proses IMP. tp sya agak ragu sedikit. betulker benar2 mengikut IMP? sbb kalau permintaan tinggi, sudah tentu penghasilan akan tinggi, dan boleh ker kilang adapt dgn situasi begitu (masih mencari pekerja yg tahu baca quran etc). lagi satu, boleh ker kalau customer nak dtg terus ke kilang susu ni? selain boleh tgk betul2 proses pemprosesan susu Ilham, boleh terus beli sajer produk susu ni.
Produk kami adalah dibawah produk makanan dan pihak kami telah mendapatkelulusan daripada Lab bahagian makanan Kementerian Kesihatan. Semuakelulusan Lab kami pamerkan label pada tepi kotak bahagian fakta nutrisidan syarikat kami juga tiada masalah dari segi kesihatan kerana makananyang terkandung di dalam susu ini adalah badam+kurma+kismis yang manasemua bahan-bahan tersebut amat baik dan berkhasiat sama ada terhadapkanak-kanak mahupun orang dewasa.


Cara prosesnya,sebelum susu dibawa ke kilang,10 orang ustaz tahfizkelulusan dari Subra, Mesir akan melakukan terapi Al-Quran 30 juzuk itu,dimana setiap orang ustaz akan menggunakan tinta zaffaron di atas piringputih dan di bahagi-bahagikan juzuk kepada setiap orang dengan masa yangdiambil 1 bulan 1/2 - 2 bulan untuk disiapkan. Semasa proses ini jalankan,ustaz-ustaz ini akan membaca dan menulis. Selepas siap akan di masukkansekali bersama-sama susu untuk dicampurkan bersama badam+kurma+kismis.Semasa di dalam kilang, akan dibuat bacaaan surah-surah terpilih sepertisurah lokman+mariam+ibrahim secara live. Sebelum pekerja memulakan kerjasemua akan diwajibkan mengambil wuduk terlebih dahulu dan akan dibacakandoa terlebih dahulu sebelum pekerja-pekerja memulakan kerja.


Semasa prosessusu sedang dijalankan akan dipasang cd bacaan ayat-ayat Al-Quran, iniuntuk kita dapatkan qualiti produk dari segi rohani dan jasmini akanterhasil apabila pengguna menggunakan produk kami keran sudah terhasilyakin bersih & suci dan barokah. Untuk pengetahuan pihak tuan/puan semuapekerja kami adalah muslim.Semasa didalam kilang semua pekerja sudah maklum akan product ini dan darisegi pengantaran dari kilang ke pejabat kami dilakukan olehpekerja-pekerja kami sendiri.


Kami juga membuat beberapa langkah untukmenjaga kualiti produk dari permulaan sehingga dihantar sampai kepelanggan dimana kami akan melekatkan stiker supaya Jgn Dilangkah produkkami untuk memberitahu kpd pihak courier.Alhamdulillah sehingga hari ini ramai pelanggan kami berpuas hati denganhasil dan mereka dapat lihat perkembangan anak-anak yg positif danlebih-lebih lagi 1 keluarga kerana ramai yg menegur perubahan anak-anakdan org yg meminumnya.


4)kenapa susu ILHAM ni disyorkan penyusuan 3 kali sehari sahaja? Ada apa2 side effect tak kalau diambil lebih dari 3 kali?
Yang itu adalah yg disyorkan sahaja tapi sebenarnya kalau untuk anak2 bolehminum seperti biasa ikut kehendak mereka, side effect dia tak da.. evenada few customer yg anaknya minum selang 3 jam.

5)boleh tak dicampurkan susu ILHAM ni dengan susu biasa (semasa> membancuh)?
Dicampurkan dgn susu lain kami tidak galakkan


6)Boleh tak diselang seli penyusuan susu ILHAM dengan susu biasa?
Kalau diselang selikan boleh ini bagi yang bermula nak minumsusu ilham atau yang nak budget. Tapi kalau seboleh2nya minum secaraberterusan untuk tengok perkembangan yg lebih sihat dan positif.


7)Boleh tak baby umur 7 bulan minum susu ILHAM?

Susu ILHAM 1-3 tahun boleh diminum oleh bayi berumur 6 bulan ke atas, insya Allah.

OK tu je, for those interested kami masih menawarkan susu ILHAM dengan promotional price. Contact me for more info :)

*updated in 2013 - sorry I need to say that I did not restock Susu Ilham for quite some time due to some reason.. while you may contact other reseller or get it from the HQ itself. Sorry for inconvenience and keep on supporting the product

No comments: