Wednesday, September 08, 2010

Paradise is expensive

 
Dalam salah satu kuliyah Zuhur kat opis, ustaz ada sebut pasal sesuatu yang membuatkan saya berfikir. Kan biasa dengar orang cakap `aku memang budak jahat pun.eh suka hati aku laa nak jadi baik ke jahat, aku punya suka la!' Biasakan dengar? Tapi biasa tak dengar `aku memang nak masuk neraka.eh suka hati aku laa nak masuk syurga ke neraka kan? aku punya suka la'. Yang ayat kedua tu janggal sikit dan jarang orang cakap.
 
Sebabnya, tanyalah kat sesiapa, yang tudung labuh, tudung bawal, tudung singkat, tak bertudung, berjubah, seluar khakhis, seluar bermuda, seluar pendek bola sepak.. kesimpulannya semua lah, semua orang nak masuk syurga. Itu memang kehendak hakiki semua orang sama ada hidup atau yang dah mati. Saya juga percaya orang bukan Islam pun nak masuk syurga(bagi yang percaya). Takde yang sengaja-sengaja bercita-cita nak masuk neraka.
 
Berbalik kepada perenggan pertama tadi, kalau perasan ayat pertama dan kedua tu sama maksudnya. Cuba buat penaakulan mantik berdasarkan statement `hanya orang baik masuk syurga'. Bukanlah susah sangat kan.Eh statement saya tu betulkan? orang jahat tak masuk syurga kan? Jadi kenapa ramai yang rela jadi jahat? Atau mengaku jahat? Betul ke taknak masuk syurga? Dan nak masuk neraka? FYI, takde orang di tengah-tengah, semuanya sama ada di syurga atau neraka. Tu je option yang ada.
 
Atas dasar bersangka baik, saya yakin orang yang rela jadi jahat, mengaku jahat dan berperangai jahat ni ada terselit rasa ingin bertaubat dan ingin berubah menjadi baik. Yakin yang teramat yakin. Cuma masa menentukan, atau istilahnya `sampai seru'. Persoalannya, kalau seru tu sampai.Kalau tak? Atau kalau seru tu sempat sampai.Kalau tak? Husband saya suka tunjuk youtube pemain bola sepak yang ditarik nyawa masa sedang main bola. Memang nampak nyawa dia kena renggut dan nampak fizikal dia sakitnya dicabut nyawa.Boleh la cari di youtube kalau belum tengok. Sangat menginsafkan.
 
Jadi tu lah dia.Ada sorang ustaz lain suggest, kalau kita jumpa mat rempit ke, orang islam minum arak ke, yang degil tak pose and tak solat ke, kita pegang tangan dia dan cakap `awak nak masuk syurga tak?' mesti dia jawab `NAKK' punya kan. Common sense. Tapi nampak tak contradiction antara amalan dan kehendak tu? Itula yang selalu kita buat. Nak baik-baik aja, nak masuk syurga, nak berjaya, nak kaya, nak itu nak ini. Tapi kadang2 kewajipan kita sebagai hamba kita lupa nak buat.Terlupa, bukan sengaja lupa. Tapi takut gak kalau Allah `terlupa' nak masukkan kita ke syurga..
 
Last but not least, saya nak share quotes yang boss saya share dalam satu talk yang dia pergi baru-baru ni. Memula sekali imbas rasa biasa je, tapi bila saya baca ulang2 kali terasa menusuk di jiwa. Rupanya segala usaha dan kesusahan yang kita buat di dunia ni, macam bangun malam utk qiam, dah la tengah ngantuk2 dan badan penat seharian bekerja, gagahkan diri gak bangun (walau biasanya kantoi).Dan kenapa kita buat semua kerja2 amal, buat program2 nak ajak masyarakat kenal Islam, buat itu buat ini..semuanya terjawab dalam quotes yang dia share. So Doc, if ever happens you come across my writing, I hope you don't mind I'm sharing this.Although I'm sure you'll be more than happy to let me share it here :) Enjoy!
 

"Jannah (paradise) is expensive, ukthee (sister).

The Prophet SAW says "Is not the prize of Allah expensive?"

It is, by Allah.

 

It requires a lifetime effort.

It requires hardwork, ukhtee.

It requires getting up in the morning, and leaving your sleep and your comfort and your work.

It requires struggle with your life and your soul.

It requires you taking your money and not spend it in your own comfort, but spend it in the cause of Allah.

It requires you prefer the love of Allah and that of religion and that of Islam over and above your own love.

 

"Is not the prize of Allah expensive?"

Wallahi (by Allah), it is expensive ukhtee.

You cannot attain Jannah by pleasure of the heart.

It can only be attain by hardwork, ukthee." – Tawfique Chowdhury

 

No comments: